Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website.

Door op JA te klikken of gebruik te blijven maken van deze website geef je aan toestemming te verlenen voor het plaatsen van cookies. Lees meer over Reggefiber Cookies
Hier vindt u ons Privacy statement

 
Eindelijk glasvezel.

Nieuws Drie belangrijkste online trends in 2016

6 januari 2016
Drie belangrijkste online trends in 2016
Nieuws

Onlangs maakte het CBS bekend dat Nederland aan kop gaat wat betreft het aantal internetverbindingen: bijna 96 procent van de inwoners beschikt in huis over een aansluiting. Ook als het gaat om de snelheid van internet, staat ons land in de wereldwijde top 5. De impact van online mogelijkheden en initiatieven is dan ook enorm. Reggefiber blikt vooruit op het nieuwe jaar en zet de drie belangrijkste internettrends op een rij.

The Connected Home

Het is inmiddels eerder regel dan uitzondering dat er in één huis meerdere devices aanwezig zijn. Maar behalve de alomtegenwoordige smartphone, tablet en laptop, duiken er ook steeds meer slimme huishoudelijke apparaten op. Meer dan de helft van de Nederlanders verwacht in de komende jaren nog meer apparaten in huis te hebben die zijn aangesloten op internet. In 2016 zal deze trend doorzetten en is The Connected Home niet langer alleen besteed aan ‘early adopters’.

Het beschikken over slimme apparatuur wordt steeds gemakkelijker. Energieleveranciers bieden bijvoorbeeld actief slimme thermostaten aan en bij de aanschaf van een nieuwe wasmachine is een ingebouwde sensor steeds vaker een standaard feature. Volgens Gartner leidt dit tot ‘The Device Mesh’: er komen steeds meer informatiepunten die data uitwisselen met mensen, bedrijven en apparaten.

Opkomst van video

Er verschijnt steeds meer beeldmateriaal online en hier maken we gretig gebruik van. Via on demand-diensten zoals Netflix, Uitzending Gemist en Videoland streamen we films en tv-series op momenten dat het ons uitkomt en op het device dat we op dat moment voor handen hebben of graag gebruiken.

In 2016 zien we een duidelijke verschuiving van alleen professioneel geproduceerde video-content naar zowel professionele als persoonlijke content. Want ook voor het delen van persoonlijke ervaringen of het raadplegen van bijvoorbeeld gebruikershandleidingen zetten we steeds vaker video in. Dat is met name te merken aan de toenemende populariteit van YouTube. Volgens Ericsson is 20 procent van de jongeren tussen de 16 en 19 jaar zeker 3 uur per dag op YouTube te vinden. De verwachting is dat deze groep in 2016 alleen maar zal groeien en dat de rol van video toeneemt.

Service op afstand

Ontwikkelingen zoals de onzekere economische situatie en de opkomst van nieuwe technologische mogelijkheden stimuleren de creativiteit. Service op afstand is een trend die in 2016 in steeds meer sectoren, zoals zorg en onderwijs, een vaste plek krijgt.

De besparingen in de zorg worden deels opgevangen door de zelfstandigheid van zorgbehoevenden te stimuleren en met behulp van technologie alternatieve oplossingen te realiseren. Uit onderzoek van Reggefiber bleek al dat een derde van de Nederlanders verwacht meer gebruik te gaan maken van digitale zorg. Ook in het onderwijs zien we deze ontwikkeling terug: bijna 70 procent denkt dat leren op afstand de toekomst is.

Richard Dusink, Manager Marketing en Sales bij Reggefiber: “De impact van internet op ons dagelijks leven was al enorm, maar wordt zeker niet minder in 2016. Zowel in het persoonlijke als in het professionele leven vertrouwen we op de online mogelijkheden en een stabiele, toekomstvaste basis is belangrijker dan ooit. Steeds meer Nederlanders stappen daarom over op glasvezel. Inmiddels zijn er in Nederland al meer dan 2 miljoen huishoudens in 220 gemeenten die vertrouwen op deze snelle en stabiele infrastructuur.”

Nieuws

Bekijk nieuws