Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie-beleid.

Check mijn woning

Postcodecheck

Door je postcode en huisnummer in te vullen zie je direct wat de status is van je woning.

Wat is uw kamernummer?

Er zijn meerdere kamernummers op dit adres. Kies het juiste kamernummer.

Gaming

Gaming 2.0: flexibel, slim en on the go

Nu het jaar op zijn einde loopt wordt er om ons heen volop teruggeblikt en vooruitgekeken. Een industrie waarin de ontwikkelingen zich snel opvolgen, is de game-industrie. Voor de komende paar jaar staan er zoveel veranderingen op stapel, dat het gaming 2.0 mag heten.

On demand gamen

Hoewel de console ongekend populair blijft, wordt het binnenkort mogelijk om on demand te gamen. Vergelijk het met Netflix, alleen dan voor games. Je hebt alleen een joystick – en natuurlijk een scherm – nodig voor deze flexibele variant. Nou ja, in hardware dan. Uiteraard is het essentieel om voor het online gamen in de cloud een onfeilbare internetverbinding en een flinke servercapaciteit te hebben. Sony, Microsoft en EA hebben allen aangekondigd een dergelijke service in de pijplijn te hebben. Google lanceerde onlangs “Project Stream” door in eerste instantie samen te werken met de game Assassin’s Creed: Odyssey. Momenteel wordt deze game door een select gezelschap getest, op een gewone pc en natuurlijk Google Chrome. Het streamen van games van hoge kwaliteit vereist latency (hoe goed je verbinding is met een spelletjesserver) in milliseconden. Alleen de allerbeste internetverbinding is hier goed genoeg.


Simulatie van spelers

In 2019 zullen de invloeden van machine learning, kunstmatige intelligentie (AI) en virtual reality (VR) op gaming ook een steeds grotere rol spelen. We zijn hard op weg naar een scenario waarin de tegenstander computergestuurd is, maar waarbij dat niet merkbaar is voor de andere speler. En dat is een belangrijk onderscheid. Want als je precies weet wat je tegenstander gaat doen, omdat hij nou eenmaal zo geprogrammeerd is, is het spel snel voorspelbaar. Door middel van een neuraal netwerk leert een ‘speler’- oftewel de computer – patronen te herkennen bij zijn tegenstander. Het doel is om zodanig spelers te kunnen simuleren, dat het onderscheid tussen mens en computer niet meer te maken valt.


Gamen op je smartphone

Hoewel we tegenwoordig gemiddeld al zestig uur per maand op onze telefoon doorbrengen, is het mobiele gamen bij ons nog niet echt doorgebroken. In China is deze trend overigens wel al een tijdje gaande. De mogelijkheden voor het gamen op je smartphone zijn er in ieder geval. Sterker nog: er zijn zelfs smartphones ontwikkeld speciáál voor gaming. Met een groot scherm, een krachtige batterij en een speciaal koelsysteem is bellen echt bijzaak. En nieuwe smartphones – die niet op gamen gericht zijn – focussen in hun reclame steeds meer op hun de game-features. Spellen als Fortnite en Asphalt 9 zijn na de console-versies al in een mobiele versie beschikbaar. Het lijkt er dus op dat 2019 echt het doorbraakjaar zal zijn voor deze nieuwe mobiele trend. Nu kunnen we echt niet meer zonder onze smartphone!