Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie-beleid.

Check mijn woning

Postcodecheck

Door je postcode en huisnummer in te vullen zie je direct wat de status is van je woning.

Wat is uw kamernummer?

Er zijn meerdere kamernummers op dit adres. Kies het juiste kamernummer.

Werken met laptop

Hoe kun je van YouTube leven?

In het online landschap anno nu, is het steeds normaler om ‘televisie’ te kijken op YouTube in plaats van op de televisie. Althans, voor de jongere generatie. Vraag iemand van veertien naar zijn favoriete zender, en hij zal je raar aankijken. Vraag iemand van veertien naar wat hij later wil worden, en de kans is groot dat hij zal zeggen ‘YouTuber’.

YouTube is vanaf de start in 2005 gegroeid naar een ongelooflijk groot platform. Inmiddels brengen er maandelijks bijna evenveel mensen hun tijd door op YouTube als op Facebook, zo’n twee miljard. In werkelijkheid zijn het er overigens nog meer, want dit cijfer geeft alleen de ingelogde gebruikers weer. Waar we vroeger een enkele keer een videoclip bekeken omdat die nog niet op MTV te zien was, is het videokanaal nu een podium voor vloggers, gamers, muzikanten, sporters en zelfs politieke revoluties.

YouTube als inkomstenbron

In 2006, een jaar na de oprichting, zag Google wel brood in de videodienst en nam de internetgigant het over. Vanaf 2007 werd het mogelijk om als gebruiker betaald te krijgen voor je content. In 2008 hadden de eerste echt succesvolle gebruikers al aanzienlijke jaarinkomens; YouTube was officieel een inkomstenbron geworden. Maar hoe verdien je nou eigenlijk geld met YouTube?

Hoe populairder, hoe beter

Inkomsten op YouTube komen ofwel vanuit views, ofwel vanuit gesponsorde video’s. Bij een video wordt vaak vooraf, of tussendoor, een advertentie afgespeeld. Afhankelijk van de populariteit, oftewel het aantal views, staat daar een geldbedrag tegenover. In Nederland is dat ongeveer een euro per duizend views. Dat klinkt als weinig, maar als je 100.000 abonnees hebt en een paar keer per week een video plaatst, loopt dat al snel op. Dit kan toe- of afnemen, afhankelijk van bijvoorbeeld de kijktijd en de maand van plaatsing. Er zijn veel variabelen in het spel waar YouTube weinig over loslaat.

Samenwerken

Van alleen views moet je het dus niet hebben. Zodra je een beetje bereik hebt opgebouwd is het slim om samenwerkingen aan te gaan met een merk dat bij je past. Een gesponsorde video is al snel rendabel – hierbij moet wel worden gezorgd voor enerzijds transparantie over de betaalde samenwerking, en anderzijds de natuurlijke fit van je kanaal met het product. Uiteraard afhankelijk van het aantal views, kan zo’n vergoeding oplopen tot tienduizenden euro’s. Voordat je je rijk rekent; een gemiddeld YouTube-kanaal komt daar niet aan. Maar het is een mooi streven.

Populariteit door YouTube

Succesvolle YouTubers gaan vaak pas echt veel geld verdienen na het behalen van de ‘BN-er status’. Door de naamsbekendheid volgen er vaak ook samenwerkingen buiten YouTube, zoals reclamedeals, optredens als dj of het hosten van een feest. Naast dit schnabbelcircuit is ook merchandise – zoals truien, petten en glazen met je naam of logo – een rendabele bijvangst: geen rechtstreekse opbrengst van YouTube, maar een direct resultaat van de populariteit die je vanuit YouTube geniet.

Snel, goed en betrouwbaar internet

Er komt dus veel kijken bij het zijn van een ‘YouTuber’. Naast het maken van leuke filmpjes voor je doelgroep, moet je rekening houden met de views en de juiste samenwerkingen. Ook is het cruciaal dat je snel, goed en betrouwbaar internet hebt zodat je al je filmpjes op het door jou gekozen tijdstip kunt uploaden of precies om 16.00 uur kunt beginnen met het live streamen van je videogame. Je wilt je fans natuurlijk niet laten wachten. Een glasvezelverbinding heeft de capaciteit om je YouTube carrière te ondersteunen. Ben je benieuwd of je al toegang hebt tot glasvezel? En zo ja, welk glasvezelpakket bij je past? Doe de postcodecheck en raadpleeg de vergelijker!