Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website.

Door op JA te klikken of gebruik te blijven maken van deze website geef je aan toestemming te verlenen voor het plaatsen van cookies. Lees meer over Reggefiber Cookies
Hier vindt u ons Privacy statement

 
Eindelijk glasvezel.

Nieuws Glasvezel biedt mogelijkheden voor onderwijs.

11 december 2013
Glasvezel biedt mogelijkheden voor onderwijs.
Nieuws

Even een appje sturen naar het thuisfront om te melden dat je wat later bent, in de auto alvast de verwarming thuis aanzetten via de smartphone of op je werk wat bestanden in de cloud opslaan zodat je er thuis verder aan kan werken. Internet wordt steeds meer een onmisbaar onderdeel in ons leven. De wereld om ons heen digitaliseert dan ook in een snel tempo: steeds meer diensten hebben een online toepassing.

Ook in het Nederlandse onderwijs is digitalisering steeds meer gemeengoed, hoewel er nog wel discussie is over welke invulling er aan deze digitalisering moet worden gegeven. De uiteenlopende reacties die de zogeheten Steve Jobs-scholen oproepen, zijn hier een goed voorbeeld van. In dit nieuwe onderwijsconcept staat de iPad centraal. Voorstanders menen dat door de intuïtieve besturing van deze tablet kinderen worden gestimuleerd hun talenten beter te benutten, terwijl tegenstanders van mening zijn dat kinderen gebaat zijn bij meer structuur en begeleiding.

Maar dát de digitalisering een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van onderwijs, daarover zijn voor- en tegenstanders het eens. En ook de onderwijsinstellingen zelf zijn het er met elkaar over eens dat het gebruik van digitale, online diensten een toegevoegde waarde heeft voor de kwaliteit van onderwijs. Steeds meer digitale en online diensten vinden dan ook hun weg naar het Nederlandse onderwijs.  

Ook Bart Sonnenberg, Algemeen Directeur Stichting Protestants Christelijk Basisonderwijs Baarn en Soest, juicht de mogelijke komst van glasvezel toe: “Meer dan 2200 basisschoolleerlingen in Baarn kunnen dan ook gebruik gaan maken van deze praktisch storingsvrije infrastructuur. Steeds meer, maar vooral ook zwaardere toepassingen komen beschikbaar voor het onderwijs. Wij werken al veel met digitale schoolborden. Denk hierbij aan het geven van presentaties en spreekbeurten met hierin het vertonen van online filmpjes, surfen naar informatie voor werkstukken.”

Voorwaarden

Er zijn wel een aantal voorwaarden waaraan scholen moeten voldoen om ervoor te zorgen dat deze digitalisering goed verloopt. Een snelle, stabiele breedbandverbinding is daar één van. Met een glasvezelaansluiting zijn scholen bovendien verzekerd van zowel een hoge download- als uploadsnelheid. En die snelheid is van groot belang bij het uploaden van grote bestanden zoals foto’s en video’s.

Sonnenberg: “Qua bereik zal dankzij de sterkte en bandbreedte van de glasvezelverbinding ook het Wifi-netwerk sterk verbeteren. Werken met een tablet wordt zo ook weer gemakkelijker en prettiger.”

Welke voordelen biedt glasvezel nog meer voor scholen? Met een glasvezelverbinding kunnen leraren hun lesmaterialen snel opslaan in de cloud. Op die manier kunnen leerlingen het materiaal ook bekijken als ze niet op school zijn, maar als ze bijvoorbeeld ’s avonds bezig zijn met hun huiswerk. Wanneer verschillende scholen bovendien een gemeenschappelijke cloud delen, kunnen leerlingen zelfs onderwijs volgen dat niet op hun eigen school wordt aangeboden. Zo worden lessen toegankelijk voor alle leerlingen, ongeacht of hun eigen school deze aanbiedt.

Door de hoge uploadsnelheid van glasvezel is het daarnaast mogelijk om een stabiele beeld-geluidverbinding op te zetten. Op die manier kunnen leerlingen van verschillende scholen eenvoudig op afstand samenwerken. Maar ook het interviewen van een expert van buitenaf, bijvoorbeeld voor het maken van een werkstuk, is via een dergelijke verbinding mogelijk.

Ook voor leraren heeft een glasvezelverbinding een grote toegevoegde waarde. Het voorbereiden van de lessen en alvast bestanden zoals PowerPoint-presentaties in de cloud zetten, gaat sneller. Er zijn bovendien steeds meer lesmethodes die gebruik maken van digitale toepassingen. Het online oefenen van Engelse uitspraak is maar één van de vele voorbeelden hiervan.

Projecten

Steeds meer scholen onderschrijven de voordelen van glasvezel en er zijn al een aantal plaatsen in Nederland waar scholen met elkaar in verbinding staan via het glasvezelnetwerk. Zo heeft glasvezelbedrijf Reggefiber vorig jaar in Enschede alle basisscholen met elkaar verbonden via een 1GB-verbinding. Hierdoor is verregaande digitale samenwerking mogelijk tussen deze scholen. Ook in bijvoorbeeld Amersfoort zijn de basisscholen met elkaar verbonden via een glasvezelnetwerk.

Bij dit project, Onderwijs033TV, delen verschillende basisscholen via een breedbandnetwerk content met elkaar. Ook instellingen zoals de bibliotheek, dierentuin en het lokale archief plaatsen informatie op het netwerk. De scholen kunnen zelf bepalen welke filmpjes, foto’s of nieuwtjes ze van hen overnemen en op de schermen in hun gebouw laten zien. Scholieren kunnen ook zelf nieuwsitems inclusief fotomateriaal uploaden.

“Interactiviteit en communicatie via een internetsignaal zal naar mijn idee alleen maar toenemen. Zelf kijken we al naar mogelijkheden voor een interactief Ouderenportaal. Het is een verrijking van de huidige IT-mogelijkheden. Glasvezel kan ik hier niet meer bij wegdenken,” aldus Sonnenberg.

Glasvezel biedt dus veel voordelen voor scholen en hun leerlingen. En niet alleen in praktisch opzicht. Door dagelijks gebruik te kunnen maken van een snelle internetverbinding en de bijbehorende mogelijkheden, zijn leerlingen goed voorbereid op de verdere digitalisering van de wereld. Zo behoudt Nederland zijn innovatieve voorsprong.

Nieuws

Bekijk nieuws