Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website.

Door op JA te klikken of gebruik te blijven maken van deze website geef je aan toestemming te verlenen voor het plaatsen van cookies. Lees meer over Reggefiber Cookies
Hier vindt u ons Privacy statement

 
Eindelijk glasvezel.

Nieuws Onderwijs in Enschede klaar voor de toekomst met glasvezel.

8 oktober 2014
Onderwijs in Enschede klaar voor de toekomst met glasvezel.
Nieuws

Digitale schoolborden en tablets zijn in de Nederlandse klaslokalen al lang geen uitzondering meer. De digitalisering gaat zelfs nog een stap verder, bijvoorbeeld door het bieden van online lessen via video-applicaties en het digitaal delen van onderwijsmateriaal tussen scholen.

Stichting Basis Op Kop (BOK) moedigt deze ontwikkelingen aan en zet zich al jaren actief in voor ICT in het primair onderwijs in Enschede. Zo zorgde de stichting er samen met Reggefiber voor dat 74 onderwijslocaties een eigen glasvezelaansluiting kregen.

Technologie in de klas

De recente technologieën geven een nieuwe, positieve dimensie aan het onderwijs, maar stellen tegelijkertijd ook steeds hogere eisen aan de ICT-infrastructuur. Toch staat de inrichting van deze infrastructuur niet altijd bovenaan het prioriteitenlijstje van schoolbesturen. Bert Jeuring, verantwoordelijke vanuit stichting BOK: "Schoolbesturen hebben natuurlijk nog veel meer taken die belangrijk zijn en het ontbreekt ze vaak aan tijd en specifieke kennis om zich te verdiepen in de ICT- infrastructuur. Om de inzet van multimedia nu en in de toekomst mogelijk te maken, hebben alle scholen in Enschede de handen ineen geslagen en is stichting BOK opgericht. Samen bereik je tenslotte meer dan alleen."

Geen vertraging en haperingen De huidige ICT-infrastructuur van scholen blijft vaak achter op de technologische mogelijkheden, die steeds groter worden. Ewoud Overduin, Manager Sales en Marketing bij Reggefiber: "Twee zaken zijn heel belangrijk voor een goede internetinfrastructuur: bandbreedte en download- en uploadsnelheid. Als meerdere leerlingen tegelijkertijd op hun tablet een filmpje bekijken, is er veel bandbreedte nodig om deze video’s zonder haperen af te spelen. Terwijl we dus met zijn allen steeds meer bandbreedte verbruiken, slibben de 'oude' verbindingen dicht. Dit zorgt voor apparaten en applicaties die vastlopen. Bij een glasvezelinfrastructuur is de bandbreedte veel groter dan bij traditionele verbindingen. Bovendien garandeert deze verbinding zowel een snelle download- als uploadsnelheid. Dit maakt glasvezel het netwerk dat voorbereid is op de toekomstige digitale vormen van les geven."

Krachten bundelen

"Het is natuurlijk niet niks om al die scholen in één keer over te schakelen op glasvezel. We hebben dan ook de tijd genomen om het hele traject goed voor te bereiden en zaken vooraf te testen. De bundeling van krachten en de aanstelling van een speciaal, toegewijd projectteam vormde absoluut de kracht en deze tip willen we andere scholen die een aansluiting op glasvezel overwegen, dan ook meegeven", volgens Bert Jeuring. “ Uiteindelijk waren de scholen bij de omschakeling maximaal twee uur offline waardoor de overlast tot een minimumbeperkt bleef.”

'Alles werkt'

Intussen zijn er 74 onderwijslocaties binnen het aansluitgebied van Reggefiber in Enschede aangesloten op het glasvezelnetwerk en maken zij al geruime tijd gebruik van hun eigen 1Gb-glasvezelverbinding. De reacties zijn positief. Jeuring: "Meestal krijgen we van scholen de reactie: 'we hebben van de werkzaamheden en overgang niets gemerkt, alles werkt gewoon en nu met supersnel internet is het veel beter!'.

Toekomst-proof

De nieuwe voorziening opent deuren voor innovatieve onderwijstoepassingen. In totaal tellen de 74 scholen samen 14.000 leerlingen, die allemaal één-op-één gebruik kunnen maken van de verbinding, bijvoorbeeld via hun eigen tablet. Ewoud Overduin: "Het internetgebruik en daarmee het dataverbruik zal in de toekomst alleen maar meer worden, zeker in het onderwijs. De scholen in Enschede zijn hier op voorbereid met hun glasvezelverbinding. De scholen hebben er in dit geval dus bewust voor gekozen om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, in plaats van achter de feiten aan te lopen. Zo hebben zowel leerlingen als docenten op scholen een verbinding zoals ze die wellicht thuis met een glasvezelverbinding ook gewend zijn."

Nieuws

Bekijk nieuws