Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website.

Door op JA te klikken of gebruik te blijven maken van deze website geef je aan toestemming te verlenen voor het plaatsen van cookies. Lees meer over Reggefiber Cookies
Hier vindt u ons Privacy statement

 
Eindelijk glasvezel.

Nieuws Van e-mail naar apps en chats: de communicatie op de werkvloer verandert

20 september 2017
Van e-mail naar apps en chats: de communicatie op de werkvloer verandert
Nieuws

Er zijn talloze manieren om met collega’s te communiceren. Volgens onderzoek van Adobe is e-mail echter nog steeds het meest populaire communicatiemiddel. Consumenten controleren dagelijks zelfs bijna vijfeneenhalf uur per dag hun e-mail, waarvan bijna drie-en-een-half uur besteed wordt aan het checken van zakelijke e-mails. Toch is de manier waarop men in Europa omgaat met e-mail behoorlijk aan het veranderen. Men besteedt volgens dit onderzoek steeds minder tijd aan e-mail. Volgens het Financiële Dagblad komt dat doordat deze aandacht steeds meer verplaatsen naar andere communicatie-platforms zoals nieuwe, hippe tools.

Aandacht voor e-mail is geslonken

Hoewel mailen nog steeds nummer één staat op de ranglijst van communicatiemiddelen op het werk, is de mate waarin werkenden aandacht hebben voor hun mail verminderd. De tijd die ze besteden aan werkmail, is het afgelopen jaar volgens het onderzoek met 17% geslonken. Gemiddeld wordt er per dag iets meer dan drie uur gespendeerd aan het checken van werkmail. Privémail krijgt daarentegen nog minder aandacht: de ondervraagden besteedden er een kwart minder tijd aan dan vorig jaar. De e-mails die werkenden wél ontvangen, worden simpelweg als niet zo spannend bestempeld. Digitale nieuwsbrieven, uitnodigingen, aanbiedingen, bevestigingen en tientallen versies van een document; dat is wat er vooral wordt aangetroffen in de zakelijke inboxes van nu.

Nieuwe communicatiemiddelen

Nu er steeds meer zogenaamde ‘digital natives’ de werkvloer betreden, wordt het tijd om de verschillende communicatieopties eens onder de loep te nemen. Er zijn immers allerlei tools om met collega's te communiceren, naast e-mail. Een van de bekendste communicatiemiddelen van nu is Slack. Deze applicatie, die zich specifiek richt op werkcommunicatie, wordt door meer dan vier miljoen mensen op dagelijkse basis gebruikt. Ook Workplace van Facebook, Microsoft Teams en HipChat zijn geschikte alternatieven voor e-mail. Deze communicatiemiddelen onderscheiden zich van de traditionele e-mail door soepel en snel communiceren met grote groepen mogelijk te maken. Daarnaast maakt het iedereen in de organisatie benaderbaar, zijn alle gesprekken doorzoekbaar en kan iedereen gemakkelijk gedeelde documenten terugvinden. 

E-mail als to-do-list

Dat e-mail de komende jaren echter niet volledig vervangen zal gaan worden door deze nieuwe productiviteitsplatforms, blijkt ook uit het onderzoek. E-mail, telefoongesprekken en face-to-face gesprekken zijn nog steeds de meest gebruikte communicatiemethoden om te communiceren met collega’s. Mailprogramma’s fungeren immers niet alleen als communicatiemiddel, maar ook als archief en zelfs als to-do-lists. Er wordt echter wel steeds vaker gewacht met het checken van werkmail totdat men op kantoor is. Meer dan een kwart doet dit en een op de vijf consumenten bekijkt zijn of haar werkmail zelfs nooit buiten kantooruren. En op vakantie wordt de zakelijke mailbox maar door de helft van de ondervraagden geopend.

Welke communicatiemiddelen er ook worden gebruikt op de werkvloer, snel internet is hierbij van cruciaal belang. Traag of instabiel internet gaat per slot van rekening ten koste van de arbeidsproductiviteit en levert veel ergernis op. Doordat het uitbreiden van werkzaamheden met behulp van internet in de toekomst alleen maar zal toenemen zal het belang van snel internet alleen maar groter worden.


Bron: Het Financiële Dagblad

Nieuws

Bekijk nieuws