Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website.

Door op JA te klikken of gebruik te blijven maken van deze website geef je aan toestemming te verlenen voor het plaatsen van cookies. Lees meer over Reggefiber Cookies
Hier vindt u ons Privacy statement

 
Eindelijk glasvezel.

Nieuws Van kijktijd naar kijkkwaliteit

27 juli 2017
Van kijktijd naar kijkkwaliteit
Nieuws

Nederlanders spenderen steeds minder tijd voor het televisietoestel. We zijn uitgekeken op kabeltelevisie, zo kopt de Telegraaf afgelopen week zelfs. In vijf jaar tijd is het aantal minuten dat we per dag naar televisie kijken, dan ook gedaald met bijna een half uur. Het zal je niet verbazen dat deze daling voornamelijk te verklaren is door de opkomst en stijgende populariteit van streamingdiensten zoals Netflix. Maar ook via sociale media als Facebook wordt er steeds meer videocontent geconsumeerd. Doordat de kijker bepaalt en niet meer afhankelijk is van wat er op dat moment op televisie is, kan ‘on demand tv’ in 2020 zomaar groter zijn dan ‘lineaire tv’.

Met z’n allen voor de buis
Gezellig naar een televisieprogramma kijken, met het hele gezin of met vrienden op een gezet tijdstip. Dit beeld lijkt inmiddels bijna verleden tijd te zijn geworden. Er zijn steeds minder televisieprogramma’s waar je voor thuis blijft omdat we steeds meer televisiekijken wanneer ons dat uit komt. Zónder hinderlijke reclame-onderbrekingen welteverstaan. Toch betekent de dalende populariteit van lineaire televisie niet dat het sociale aspect van televisiekijken door de opkomst van on demand televisie helemaal verdwenen is. Want hoe vaak gaat het bij de koffieautomaat niet over de spannende laatste aflevering van Wie is de Mol of over die ene knappe boer(in) van Boer zoekt Vrouw?

Online televisiekijken
De dalende kijkcijfers voor lineaire televisie, staan in schril contract met de groei van abonnementsdiensten als Netflix. Nu recentelijk de magische grens van honderd miljoen abonnees wereldwijd is gepasseerd, lijkt het succes ervan niet meer te ontkennen. Met een dergelijk streamingabonnement op zak kan de kijker zelf bepalen wanneer er op de play-knop gedrukt wordt. Daarnaast zijn er talloze apps en platforms zoals NLziet waar je precies hetzelfde kunt kijken als op televisie, maar dan online en dus op het moment en het device dat het jou uitkomt. Hierdoor is er een veel directer, sneller en compacter contact met de kijker.

Vaste rituelen

Ook al zijn er maar weinig mensen die nooit online televisiekijken, is het hebben van vaste patronen en rituelen iets waar we als mensen gewoonweg behoefte aan blijven hebben. We blijven toch hunkeren naar vaste momenten zoals het kijken van het journaal tijdens de eerste kop koffie in de ochtend en die ene familieshow op zaterdagavond met een zak chips op de bank. Deze momenten ontstonden automatisch bij lineaire televisie maar hoeven niet per definitie te verdwijnen door de opkomst van on demand televisie. Zo zijn er steeds meer mensen die ’s ochtends via de NOS-app het journaal kijken en de dag steevast afsluiten met een aflevering van hun lievelingsserie op Netflix. 

Maar wat er ook verandert door de opkomst van on demand televisie, het is zeker dat televisiekijken steeds meer een beleving wordt die om kijkkwaliteit draait, een aantal providers zenden daarom tegenwoordig zelfs 4K uit, waar snel internet een belangrijke rol in zal gaan spelen!

Nieuws

Bekijk nieuws