Reggefiber maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de website.

Door op JA te klikken of gebruik te blijven maken van deze website geef je aan toestemming te verlenen voor het plaatsen van cookies. Lees meer over Reggefiber Cookies
Hier vindt u ons Privacy statement

 
Eindelijk glasvezel.

Nieuws Wereld Televisie Dag: krijgen kijkers een steeds prominentere rol in televisieprogramma’s?

22 november 2017
Wereld Televisie Dag: krijgen kijkers een steeds prominentere rol in televisieprogramma’s?
Nieuws

Gisteren was het Wereld Televisie Dag. De dag is uitgeroepen door de Verenigde Naties om meer aandacht te vragen voor culturele uitwisseling die gericht is op vrede, veiligheid en socio-economische ontwikkeling. Toen deze dag werd benoemd tot World Television Day in 1996 was dit een logische benaming; televisie was bij uitstek het platform waar zulke culturele uitwisselingen plaatsvonden. Inmiddels is televisie al lang niet meer het enige platform dat zich hiervoor leent. Sociale en digitale media zorgen ervoor dat iedereen met de hele wereld in verbinding staat, op ieder gewenst moment. Wat heeft dit eigenlijk voor gevolgen gehad voor de manier waarop wij nu televisiekijken en culturele uitwisselingen uitvoeren?

Integratie

Omdat we steeds selectiever televisiekijken en digitale media ons al veel nieuws vertellen, worden vaste buismomenten steeds zeldzamer. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel televisiemakers de nieuwe media integreren in hun televisieprogramma’s. Denk bijvoorbeeld aan apps waarmee je live kunt meespelen bij spelshows zoals Weet ik veel of kunt stemmen op je favoriete kandidaat bij The Voice of Holland. Deze apps maken het aantrekkelijker om lineair televisie te kijken en betrekken de kijker actiever bij het programma.

  

Direct discussiëren 

Steeds meer televisieprogramma’s zetten sociale media in om kijkers een discussieplatform te bieden. Door een speciale hashtag in beeld te laten verschijnen kunnen kijkers aan hun behoefte om gedachten over het programma te delen voldoen. De meningen en uitspraken van de kijkers worden ook steeds relevanter voor televisiemakers; we staan steeds centraler in het programma en de mening van de kijker doet ertoe. Niet alleen delen we onze mening op publieke platformen, maar ook worden deze aangehaald in de meest uiteenlopende programma’s, zoals bijvoorbeeld bij Pauw of Holland’s Next Top Model. 


Realtime informatie uitwisselen
 

Een onvermijdelijk gevolg van integratie van deze platformen is dat er naast de originele uitwisseling van informatie die plaatsvindt tussen televisie en kijkers, er een stroom aan uitwisselingen voortvloeit op sociale media. Direct reageren op wat er op TV gezegd wordt kan bijvoorbeeld via Twitter en stemmen op een kandidaat tijdens de liveshows van The Voice kan via een app. Hierdoor zitten de meeste kijkers tegenwoordig met smartphone of tablet op de bank. Dat de bijdrages snel online geplaatst worden is daarbij van groot belang; discussies vinden realtime plaats en ook moeten de stemmen die via apps gegeven worden zo snel mogelijk geteld worden. Een razendsnel netwerk zorgt ervoor dat kijkers de rol kunnen spelen die ze wensen. Een glasvezelverbinding garandeert deze snelheid. Benieuwd of u een glasvezelaansluiting hebt? Doe de postcodecheck.

Nieuws

Bekijk nieuws