Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of tv als ik een glasvezelaansluiting neem?
In feite hoeft u nauwelijks iets te veranderen.
In feite hoeft u nauwelijks iets te veranderen.
Op het glasvezelaansluitpunt en de (draadloze) router kunnen in de meeste gevallen uw bestaande televisie-, telefoon- en/of internetkabels worden aangesloten. Ook draadloos internet blijft gewoon mogelijk. Onderstaand een paar zaken waar u op moet letten bij de overgang naar glasvezel.
Tips voor optimaal gebruik van uw verbindingen en apparatuur.
- Wanneer uw gekozen provider analoge tv-verbinding ondersteunt, kunt u gebruikmaken van uw bestaande coaxkabel.
Voor digitale tv heeft u wel een nieuwe kabel (ethernet) nodig. Uw provider levert deze zogeheten UTP-kabel samen met de decoder. Deze kunt u vervolgens met een SCART- of HDMI-kabel verbinden met uw tv.
- Om de maximale internetsnelheden van uw glasvezelabonnement te behalen, is het aan te raden om de systeemeisen van uw router en PC of laptop goed te controleren.
- Uw computer moet over een netwerkkaart beschikken, maar die is op veruit de meeste computers standaard aanwezig.
- Controleer ook of uw netwerkapparatuur (netwerkkaart/router/switch) niet verouderd is. Wanneer dit het geval is, kunnen de hoge snelheden van glasvezel niet worden gehaald.
- Let er bij de aanschaf van nieuwe apparatuur op dat het om 'N-apparatuur' gaat. De 'N' geeft aan dat er hoge snelheden behaald kunnen worden. Daarbij geldt dat de snelheid van de apparatuur altijd gelijk aan of hoger moet zijn dan de internetsnelheid van uw abonnement.
Vaak is dat niet nodig. Wilt u uw computer met de UTP-kabel rechtstreeks op het glasvezelaansluitpunt aansluiten?
Lees meer >
Veel tv's zijn tegenwoordig uitgerust met een HDMI-aansluiting. Toch zijn er nog tv's die met een SCART-kabel werken.
Lees meer >
Een niet-werkend modem ligt vaak aan een van de volgende twee oorzaken. Heeft u nog geen glasvezelabonnement afgesloten bij een provider?
Lees meer >
Een Devolo, ook wel bekend als Homeplug, kan een oplossing zijn op het moment dat uw internetverbinding niet toereikend is.
Lees meer >
Bij storingen kunt u contact opnemen met uw provider. Deze onderzoekt vervolgens wat de oorzaak is.
Lees meer >
Zodra Reggefiber het glasvezelaansluitpunt in uw woning heeft geïnstalleerd, kan de provider uw diensten activeren.
Lees meer >